6 lutego 2017

Kluby fitness i siłownie cieszą się coraz większą popularnością wśród osób, które traktują aktywność fizyczną w sposób funkcjonalny, a ich głównym celem jest zmiana trybu życia nie tyle dla uzyskania pięknej sylwetki co dla zdrowia.

Regularny wysiłek fizyczny dostosowany do potrzeb i możliwości osoby trenującej zwiększa jej siłę fizyczną oraz chroni przed rozwojem chorób stawowych i kręgosłupa. Podejmując codzienną aktywność, bez bólu wykonasz wszystkie rutynowe czynności, takie jak podbiegnięcie do autobusu bez zadyszki, wejście po schodach na czwarte piętro czy też długi spacer po lesie.

Czym jest fitness medyczny?

Pod pojęciem funkcjonalnego treningu medycznego kryje się zestaw ćwiczeń, które są dobierane w trybie indywidualnym do możliwości danej osoby. Jako że fitness medyczny można uznać za swoistą formę terapii ruchowej, w przygotowaniu planu treningowego biorą udział nie tylko trenerzy, ale także rehabilitanci, fizjoterapeuci oraz dietetycy, w związku z czym możesz mieć pewność, że intensywność ćwiczeń będzie dopasowana do Twoich potrzeb i nie zostanie przekroczona.

Początkowo ćwiczenia skupiają się głównie na poprawie czucia głębokiego oraz koordynacji wewnątrz-mięśniowej, a ich celem jest zaangażowanie do pracy wszystkich partii mięśniowych. Podstawowym wyróżnikiem treningu jest omawianie postępów oraz kontrola stanu zdrowia osoby trenującej, dzięki czemu na bieżąco eliminuje się obciążenia, które mogą zakończyć się kontuzją lub poważniejszym urazem.

Kto może ćwiczyć?

Trening funkcjonalny jest szczególnym rodzajem treningu, z którego zalet mogą korzystać zarówno osoby, które nie uprawiały wcześniej sportu, jak i doświadczeni sportowcy pragnący przygotować organizm na większe wyzwania ruchowe, np. maraton czy intensywną aktywność obciążającą serce, mięśnie, płuca lub stawy. Oczywiście, odbiorcami mogą być również osoby cierpiące na zaburzenia układu ruchu. Jeżeli doskwierają Ci bóle kręgosłupa, nerwobóle, niestabilność stawów i barków oraz zaburzenia koordynacji i równowagi, czas pomyśleć o rozpoczęciu treningu.

Biorąc pod uwagę, że w tworzenie programu treningowego zaangażowani są dietetycy, również osoby z nadwagą i otyłością mogą – bez obawy o własne zdrowie i nadmierne obciążenie stawów – rozpocząć swoją przygodę z fitnessem.

Trening czy rehabilitacja?

Fitness medyczny cieszy się dużym zainteresowaniem wśród odbiorców z dwóch powodów. Po pierwsze odbywa się w warunkach tradycyjnego fitnessu a nie sali rehabilitacyjnej, dając pacjentom po przebytych urazach komfort treningu i wrażenie „normalności”. Co więcej, jest skierowany do szerokiego grona odbiorców, dlatego każdy znajdzie coś dla siebie.

Bez względu na to, czy jesteś profesjonalnym sportowcem, kuracjuszem powracającym do zdrowia, osobą z nadwagą bądź świadomym klientem klubu fitness, który chce przygotować się do podjęcia wzmożonej aktywności fizycznej, z pewnością polubisz trening funkcjonalny