2 lutego 2017

Jeżeli czytasz ten artykuł, to zapewne nie jeden raz zastanawiałeś się, dla jakiej grupy wiekowej przeznaczone są zajęcia fitness. Być może cieszysz się emeryturą (lub w twoim otoczeniu są osoby w tym wieku) zastanawiając się jednocześnie, czy czasem nie jest za późno na rozpoczęcie przygody z treningami.

Wszelka aktywność fizyczna jest dla seniorów jak najbardziej zalecana, ponieważ ćwiczenia w tym wieku:

  • Pomagają na dłużej zachować sprawność;
  • Wpływają pozytywnie na koordynację ruchową;
  • Pomagają zachować prostą postawę oraz zwiększają zakres ruchomości stawów;
  • Dodają siły i energii (mięśnie w starszym wieku wiotczeją i stają się coraz słabsze, dlatego należy je regularnie wzmacniać);
  • Wzmacniają układ kostny;
  • Poprawiają kondycję;
  • Pomagają walczyć z wieloma chorobami oraz z otyłością;
  • Skutecznie poprawiają samopoczucie i pozwalają na dłużej zachować młodość.

Wybierając rodzaj aktywności fizycznej dla seniorów należy pamiętać, że nie każdy trening będzie w tym wieku odpowiedni. Dla osób aktywnych i wysportowanych większość zajęć sportowych nie będzie stanowić problemu, jednak osoby rozpoczynające treningi dopiero na emeryturze powinny zacząć od prostych, spokojnych ćwiczeń i dopiero stopniowo, bardzo powoli zwiększać ich intensywność i stopień skomplikowania.

W każdym przypadku rozpoczęcie treningów należy skonsultować najpierw z lekarzem. Specjalista stwierdzi, czy nie mamy przeciwwskazań do wykonywania danych ćwiczeń, oraz pomoże dobrać najlepszy dla nas rodzaj aktywności fizycznej.

W ostatnich latach bardzo dużą popularnością cieszą się pilates i joga, czyli zajęcia przeznaczone dla niemal każdej grupy wiekowej. Niemniej jednak coraz większe zainteresowanie wzbudzają treningi oparte na tańcu i poruszaniu się w rytm muzyki, bowiem oprócz korzyści dla ciała przynoszą również korzyść dla ducha – poprawiają humor i zapewniają fantastyczne samopoczucie. Na szczęście w dzisiejszych czasach wszystkie kluby fitness stoją dla seniorów otworem, a w wielu z nich organizowane są specjalne zajęcia dla seniorów, dzięki czemu masz pewność, że trening będzie odpowiednio dostosowany do twoich potrzeb i możliwości.

Bardzo dobrym rozwiązaniem dla seniorów (zwłaszcza tych dopiero rozpoczynających swoją przygodę z fitnessem) jest trening z trenerem personalnym, który pomoże dobrać najlepszy rodzaj aktywności fizycznej oraz pokaże, jak prawidłowo i bez ryzyka kontuzji wykonywać ćwiczenia. Dodatkowo trener personalny zadba o odpowiednie tętno podczas treningów oraz stopniowo, w spośob bezpieczny dla zdrowia, będzie zwiększać intensywność ćwiczeń.

Jeżeli nie możesz wziąć udziału w zajęciach w klubie fitness, postaraj się zadbać o dobrą formę w inny sposób. Możesz np. regularnie (kilka razy w tygodniu) wybierać się na długie marsze (polecamy nordic walking, czyli marsz z kijkami) lub ćwiczyć w domu w rytm ulubionej muzyki. Pamiętaj jednak (zarówno w klubie fitness jak i podczas samodzielnych ćwiczeń), aby dobrać rodzaj aktywności fizycznej do stanu zdrowia i zawsze wykonywać przed treningiem rozgrzewkę, a po ćwiczeniach rozciągnąć mięśnie.